Project Groningen Spoorzone

Het openbaar vervoer kan en moet altijd beter. Ook in Groningen. Onder de noemer Groningen Spoorzone werken de gemeente en ProRail de komende jaren aan een betere OV-verbinding. Dat zal ook moeten, want alleen al op Groningen Centraal - het drukste en grootste treinstation van de provincie - verwacht men vanaf 2030 jaarlijks 44.000 reizigers. Ter vergelijking: momenteel zijn dat er 33.000. Om deze passagiersstroom te kunnen behapstukken, moet het station dus op de schop. Ook komt er meer spoor en worden bestaande sporen doorgetrokken.

Groningen beter bereikbaar

Doel van het megaproject, dat enkele jaren zal duren (zie planning onder), is klip en klaar: zorgen dat de stad Groningen en de provincie beter bereikbaar worden met de trein. En uiteraard het openbaar vervoer (nog) aantrekkelijker te maken. En zeg nu zelf: wat is er lekkerder dan helemaal zen te profiteren van goed openbaar vervoer? Met een goed boek of een leuk online spelletje, zie hier, ben je zo op jouw plek van bestemming!

De volledige planning van Groningen Spoorzone:

  • 2019:
     - Station Groningen Centraal krijgt extra spoor en perron.
  • 2020:
    - Directe verbinding tussen treinstation Groningen Noord en Groningen Europapark.
    - Nieuw opstelterrein bij spoorsplitsing Assen en Winschoten.
    - Start verbouwing Groningen Centraal.
  • 2021:
    - Start aanleg nieuwe busstation aan de zuidkant van het hoofdstation,
    evenals voetgangerstunnel en fietstunnel en -stalling.
  • 2022:
    - Verbouwing Groningen Centraal klaar.
  • 2023:
    - Nieuwe busstation opgeleverd.
     -Start werkzaamheden aan de Grunobuurt, zuidkant van het spoor.
  • 2024:
    - Voorkant Groningen Centraal wordt verbouwd.
6 May 2020